הסדר איזון משאבים: ביצוע חלוקת רכוש צודקת בהליכי גירושין

חלוקת רכוש בגירושין נחשבת לאחת הסוגיות המורכבות והרגישות ביותר במסגרת הליכי גירושין. מהו מועד הקרע הקובע לצורך ביצוע איזון משאבים, כיצד מתבצעת חלוקת הרכוש בפועל והאם גם חובות שנצברו על ידי הצדדים ייחשבו למשותפים ויתחלקו ביניהם? כל התשובות בכתבה.

הסדר איזון משאבים חל על זוגות שנישאו לאחר תאריך 1.1.1974 ולא הסכימו ביניהם אחרת במסגרת הסכם ממון או הסכם גירושין. הסדר איזון משאבים קובע כי במהלך הנישואין כל אחד מבני הזוג שומר על זכויותיו ברכוש שלו, והשיתוף ברכוש מתגבש רק עם פקיעת הנישואין עקב גירושין או פטירה של אחד מבני הזוג. מכוח סעיף 5א' לחוק יחסי ממון – המתייחס להקדמת המועד לביצוע איזון משאבים, בית המשפט רשאי לקבוע מועד קרע מוקדם ממועד פקיעת הנישואין, כדי שישמש להערכת הרכוש המשותף ולקביעת אופן חלוקת הרכוש, גם אם חלוקת הרכוש בפועל תתבצע מאוחר יותר.

סקירת פסקי דין בנושא מלמדת כי אף על פי שלרוב הסדר איזון משאבים נערך לאחר מתן הגט, במקרים רבים בית המשפט קובע מועד קרע מוקדם יותר ממועד פקיעת הנישואין של בני הזוג מכיוון שלא אחת טקס הגירושין אינו זה שבהכרח מעיד על סיומם של חיי השיתוף הכלכלי וחיי המשפחה. מועד הקרע יוקדם במקרים הבאים: אם אחד מבני הזוג עזב את בית המגורים המשותף ועבר להתגורר עם אדם אחר, במצב של הפרדת חשבונות בנק כאשר לפני כן היו לבני הזוג חשבונות בנק משותפים, במקרה של ניהול רומן ממושך מחוץ לחיי הנישואין שמלמד על זניחת השיתוף, מצב של קרע מהותי בין בני הזוג ועוד. מועד הקרע בין הצדדים ייקבע בכל מקרה לפי הנסיבות אשר מצביעות על הפרדה כלכלית ורכושית בפועל.

לפניה ישירה אל עו"ד שני לוי רוזנבלום, לחץ/י כאן

איך מתבצעת חלוקת הרכוש בפועל?

כדי לבצע איזון משאבים יש להקדים ולבצע הערכת השווי של נכסי בני הזוג אשר מתבצעת על ידי אקטואר מוסמך שייבחן את כל הזכויות הכספיות לרבות זכויות סוציאליות, פנסיות, קופות גמל וקרנות השתלמות והחובות של בני הזוג שנצברו במהלך החיים המשותפים ובהתאם יאזן את המשאבים שלהם. על פי רוב, רכושם של בני זוג יחולק ביניהם שווה בשווה ובמקרה שקיים הפרש לטובת אחד הצדדים הוא יצטרך לשלם לצד השני את סכום ההפרש, על ידי תשלומים כספיים או העברת זכויות בנכסים. לפי סעיף 5(א) לחוק יחסי ממון בין בני זוג, כלל הנכסים שנצברו במהלך חיי הנישואין של בני הזוג ייחשבו אוטומטית כנכסים משותפים וזאת גם אם נרשמו רק על שמו של אחד מבני הזוג.

נכסים משותפים אלו יכולים לכלול בין היתר נכסי מקרקעין, נכסי קריירה, מוניטין, מטבעות דיגיטליים (ביטקוין, איתריום), מניות, אופציות, כלי רכב, ניירות ערך, חסכונות ועוד. חשוב לציין כי הסדר איזון משאבים חל גם ביחס לזכויות עתידיות של בני זוג כגון פיצויי פרישה, פנסיה, קרנות השתלמות, ביטוח מנהלים ועוד. עם זאת, בזכויות עתידיות השיתוף בנכסים יחול רק לגבי כספים שנצברו בתקופה שבה בני הזוג ניהלו חיי שיתוף.

אילו נכסים אינם נכללים במסגרת הסדר איזון משאבים?

על פי חוק יחסי ממון בין בני זוג, נכסים אשר לא יחול עליהם הסדר איזון משאבים כוללים בין היתר כספי גמלאות שמגיעים לאחד מבני הזוג מהמוסד לביטוח לאומי, פיצויים כספיים שמגיעים לאחד הצדדים על פי חוק או עקב נזקי גוף, נכסים שהוחרגו במפורש והוסכם לגביהם בכתב שאינם משותפים, כספים ונכסים שאחד הצדדים קיבל בירושה, נכסים שהתקבלו במתנה במהלך הנישואין ובלבד שלא הייתה לגביהם כוונת שיתוף כך שהם לא נכללו במאסת הנכסים המשותפת של בני הזוג לאחר קבלת המתנה או הירושה.

על פי סעיף 8 לחוק יחסי ממון בין בני זוג, בית המשפט יוכל להורות על חלוקה בלתי שוויונית של הנכסים במסגרת איזון משאבים אם אחד מבני הזוג הבריח נכסים ובן הזוג האחר גילה זאת ויכול להוכיח זאת, אם אחד מבני הזוג השתמש בכספים משותפים למטרות בלתי חוקיות דוגמת הימורים מבלי שהצד השני הסכים לכך או ידע על כך, אם אחד הצדדים נהג באלימות כלכלית, פיזית או נפשית לאורך זמן כלפי בן הזוג השני או אם ישנו פער משמעותי בכושר ההשתכרות ובפוטנציאל ההשתכרות של הצדדים.

האם גם חובות יחולקו במסגרת הסדר איזון משאבים?

ברוב המקרים חובות שנצברו על ידי בני זוג במהלך חייהם המשותפים וקשורים לחייהם המשותפים, בעיקר חובות שנוצרו עקב רכישת נכסים או חובות שנוגעים לנכס משותף, ייחשבו לחובות משותפים של שני בני הזוג.

עם זאת, לא כל חוב ייחשב למשותף. אם חוב אינו קשור למשק הבית המשותף וניתן להוכיח זאת, הוא לא ייחשב לחוב משותף. לפיכך, רק הצד שיצר את החוב יהיה מחויב לפרוע אותו. דוגמה לכך היא חובות שנוצרו בעקבות הימורים, פעילות בלתי חוקית או בגידה של אחד מבני הזוג.

הסדר איזון משאבים בפקיעת קשר זוגי עקב פטירה של אחד מבני הזוג

סעיף 5(ב) לחוק יחסי ממון בין בני זוג קובע כי בפקיעת נישואין עקב פטירת בן זוג יבואו יורשיו במקומו לעניין הזכות לאיזון משאבים. בפסיקה נקבע כי בעת ביצוע איזון משאבים לא תהיה התייחסות לכל פרט קנייני בנפרד אלא לכלל הנכסים של בן זוג אחד מול כלל נכסיו של הבן זוג השני, חישוב ההפרש וחלוקתו.

סעיף 104(א)(4) לחוק הירושה קובע כי בן הזוג שנותר בחיים זכאי לקבל את חלקו באיזון המשאבים גם במקרה של פטירת בן הזוג. עוד נקבע בפסיקה כי לפני ביצוע איזון משאבים באמצעות מימוש נכסים ספציפיים שניתנו ליורשים בצוואה, יש לבחון אם קיימים נכסים אחרים שמהם ניתן לפרוע את חוב העיזבון לבן הזוג שנותר בחיים, ולברר אם יש לו נכסים ברי איזון כדי לקבוע את סכום החוב. לפיכך, אדם שציווה בצוואתו להוריש ליורשיו רכוש ספציפי ולא חלק מהרכוש או אחוז ממנו, למעשה מבסס הגנה על רכוש זה מפני נושים ובתוכם גם מפני בן הזוג שנותר בחיים.

עו"ד שני לוי רוזנבלום עוסקת בדיני משפחה וגירושין, עריכת הסכמי ממון, גישור בגירושין, הסכמי גירושין, ליווי משפטי בהליכי פרידה בהסכמה, איזון משאבים, הסדרי ראייה, משמורת, מזונות, גירושין בשיתוף פעולה (גשת"פ), הסכמי חיים משותפים, ייפוי כוח מתמשך ועוד. הכתבה באדיבות האתר: din.co.il.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

לפניה ישירה לעו"ד שני לוי רוזנבלום – 055-4315094

לקביעת פגישת ייעוץ השאירו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

Open chat
היי 👋
נשמח לעמוד לשירותך!